dijous, 23 de maig del 2019

26M: Posem nota a la campanya digital dels partits rubinencs

>>  No tots els partits permeten consultar els programes electorals i molts prioritzen les xarxes socials al web

Aquest diumenge, 55.520 rubinencs i rubinenques estan cridats a votar per escollir un nou Ajuntament. Aquests dies, els partits s’esforcen per aparèixer als mitjans de comunicació i per fer arribar els seus missatges a la ciutadania amb paradetes al carrer i activitats populars. Ara bé, en una societat cada cop més digital, l’estratègia dels partits a Internet és fonamental. Hem volgut analitzar com es venen les 10 candidatures d’aquest 26M a l’univers digital…

PSC: Ana Maria Martínez, molt activa a les xarxes socials
El web del PSC de Rubí no està al dia, però sí que ho està la pàgina web dedicada a la candidatura electoral: AnaMariaMartinez.cat. Aquest portal inclou el perfil de la candidata, vídeos, el nom de tots els integrants de la llista, els deu punts principals del projecte Imaginar+Rubí i la possibilitat d’inscriure’s a un butlletí electrònic. El programa complet no es pot consultar al web, tot i que es pot demanar a través d’un correu electrònic. El partit també actualitza periòdicament els seus canals a Twitter i Facebook i és especialment activa la seva candidata, Ana Maria Martínez, a través dels seus perfils personals a Facebook i Instagram.

ERC: Programa electoral accessible al web i continguts patrocinats a Facebook
Esquerra Republicana també fa dies que no actualitza el seu web genèric, però, en canvi, centra els seus esforços en el web de la campanya: Rubi2019.cat, centrat en l’eslògan Corbera alcalde.  El portal inclou informació sobre el candidat, Xavier Corbera, alguns dels seus articles d’opinió publicats fins ara i diversos vídeos. Esquerra permet conèixer el nom, fotografia i descripció dels integrants de la llista i consultar un arxiu PDF amb les “500 mesures per canviar Rubí”. Durant aquests últims dies el perfil de Facebook d’ERC està sent especialment actiu, amb moltes publicacions patrocinades, per tal d’arribar als usuaris rubinencs de Facebook que no segueixen els perfils del partit. A més, Corbera fa servir molt habitualment Instagram i Facebook per donar a conèixer el seu dia a dia de campanya entre els seus seguidors.

Cs: Campanya pràcticament inexistent a xarxes i amb “atacs interns” contra Roberto Martín
La pàgina web de Ciutadans Rubí no s’actualitza des de novembre de l’any passat i tampoc s’ha creat un portal especial per a la candidatura 2019. Tot i així, molt abans que s’iniciés la campanya s’havien vist alguns cartells publicitaris amb un web amb el nom de Roberto Martín, el candidat, com a domini. Aquest web no s’ha estrenat. La pàgina de Facebook de Cs Rubí és un dels pocs canals online per on els rubinencs poden consultar el dia a dia de la campanya electoral del partit taronja, tot i que tan sols es publiquen fotografies de les carpes que el partit està instal·lant als barris. Ni rastre del programa electoral a cap de les xarxes socials. Finalment, cal destacar la nul·la activitat del Twitter de Cs, tot i que fa uns dies va publicar-se un tuit contrari a Roberto Martín, el candidat. El periodista ha anunciat que ha recorregut a la justícia per defensar-se davant les acusacions que està rebent d’exmilitants del partit.
Actualització: Amb posterioritat a la publicació d'aquest reportatge, Cs ha estrenat aquest web: RobertoMartin.es.

AUP: Web especial de la candidatura i campanya molt activa a xarxes
La pàgina web de l'AUP-Rubí sí que s'ha actualitzat amb l'arribada de les eleccions municipals, tot i que redirigeix els visitants al web Estem a punt per tenir més informació sobre la seva candidatura. En aquest portal especial de les eleccions hi trobem el pla de treball 2019-2023 -un extens document de 162 pàgines-, alguns articles d'opinió, els noms i fotografies de la candidatura i l'agenda de campanya (no del tot actualitzada). L'AUP també es manté força actiu a través de les xarxes i, en canvi, ha dedicat menys esforços a la publicitat al carrer. A Facebook i a Instagram la formació assembleària aposta per vídeos curts i imatges de les persones que integren la seva llista. Cal destacar també la intensa activitat del compte de Twitter de l'AUP, on els tuits i retuits de notícies i propostes del partit són molt constants, i el vídeo de campanya #prenlacadira, que el partit vol fer viral. Només a Youtube ja arriba a les 800 visualitzacions.

ECP: Dels webs més complets, però amb alguns serrells pendents
En Comú Podem Rubí ha dissenyat una pàgina web molt completa que permet consultar l’agenda del partit (espai inactiu), una bona col·lecció de vídeos, els noms i fotografies dels primers integrants de la llista (tot i que aquest apartat està sense acabar) i el codi ètic. A més, ECP facilita als rubinencs consultar el programa electoral de la formació encapçalada per Ànnia Garcia i Andrés Medrano.
Les xarxes són també un canal força utilitzat pel partit lila, sent especialment actius els perfils a Twitter i Instagram.

Junts per Rubí: El partit que més aposta per les notícies de campanya
Una fotografia del candidat Jaume Buscallà presideix el nou web de Junts per Rubí. El web inclou la fotografia i els enllaços a xarxes socials dels primers noms de la llista, així com un complet espai dedicat a les notícies generades pel partit durant aquesta campanya. Segurament és el partit que ha penjat més propostes electorals en format notícia, tot i que no hi trobem el programa electoral complet. El candidat, Jaume Buscallà, també és molt actiu a Facebook i Instagram.

PP: Fora de joc en l’univers digital
El PP de Rubí no aposta massa per les noves tecnologies en aquesta campanya, ja que no té pàgina web. Els populars només difonen alguns missatges de campanya a través de les seves pàgines a InstagramFacebook i Twitter. El programa electoral del partit encapçalat per Juan José Giner no es pot consultar a través d’Internet.

Veïns per Rubí: El programa electoral més interactiu
El web de Veïns per Rubí s’ha actualitzat amb els noms i fotografies dels integrants de la candidatura a les eleccions municipals 2019 i amb el programa electoral per a aquests comicis, disponible en català i en castellà. A diferència d’altres partits, VR no ha penjat un document PDF sinó que ha dissenyat un interactiu per capítols. Tal com ja va fer l’any 2015, VR ha dissenyat una campanya estratègica a través de les xarxes socials del partit: Facebook, Twitter i Instagram.

Primàries Rubí-Rubí Republicana: Debut superat amb bona nota
El nou partit s’estrena a les municipals amb una pàgina web molt completa (agenda, informació dels principals integrants de la llista, informació sobre el projecte i el programa electoral). També són especialment actius a través de Twitter.

VOX: La candidatura més opaca a Internet
VOX Rubí no té pàgina web i, per tant, no permet consultar el seu programa electoral. Tenen un Twitter pràcticament mort i la pàgina de Facebook només ha postejat informacions referents a la instal·lació d’un centre d’acollida de menors estrangers no acompanyats a Can Rosés i l’entrevista que TOT Rubí va fer a la candidata, Vanessa Garrido.

** Article publicat de forma inicial al TOT Rubí el 20/05/19