El passat 1 de Juliol del 2008 es tancava una part del Centre, amb l'estrena de la illa de vianants. Ara un any després és moment de fer balanç d'aquesta mesura, la qual pretenia reactivar el comerç i fomentar el passeig dels rubinencs pel centre de la ciutat. Tot i que no disposo de dades oficials, és evident que actualment es veu molta més gent passejant pel carrer Major i rodalies, tot i que caldria saber que n'opinen els comerciants d'aquesta estratègia. Potser la illa de vianants els ha ajudat a augmentar les vendes, o potser han sortit perdent calers, o potser la crisi econòmica pot haver distorsionat els efectes positius/negatius d'aquesta mesura. Darrerament, la implementació de la zona taronja pretén reactivar la mobilitat a la zona.
La illa ha estat un dels temes més debatuts al llarg de la petita història de La petjada de Rubí. Aquí hem anat seguint el procés d'estrena, la col·locació de pilones automàtiques, algunes enquestes, la polèmica sobre si l'autobús havia de passar pel centre o no, entre d'altres. Ara, un any després tenim la mateixa illa de vianants, tot i que molts rubinencs creuen que caldria ampliar-la i no deixar-hi passar l'autobús, tot i que el nombre de viatgers havia disminuit considerablement. Darrerament, la líder d'ERC, Arés Tubau, deia a una entrevista al Rubí Notícies que el bus deixaria de passar pel Centre (mai vaig aconseguir aquest diari, així que no l'he pogut llegir!).
Un any després... com veieu la illa? Creieu que ha estat una decisió encertada? Caldria ampliar-la?
30 comentaris:
un gran èxit! la volem més gran!
doncs comparteixo l'opinió del primer anònim! i afegeixo: FORA L'AUTOBUS!
Jo li canviaria el nom, ja que d'illa de vianants en té poc.
M'explico, la major part del temps el carrer major és transitat per tot tipus de cotxes:
• De 21:30 a 7:30 el carrer és transitable (perquè? per així poder despertar els veïns amb els discocotxes?)
• De la resta d'hores teòricament peatonals les hores de "càrrega i descàrrega" (diria que són de 7:30 a 10;30 i de 14:00 a 16:30) com que les pilones estan baixades per allí hi circula tothom mentres la policia local s'ho mira...
Així doncs hi ha més hores en que es pot anar en cotxe/moto/camió pel carrer major que no pas hores en que aquest està tranquil de vehicles.
En vista de la situació canviaria el nom pel de "carrer transitable", un nom molt més ajustat a la realitat.
El mateix que passa 24 h/dia a l'illa antiga -sense pilones (carrers de la Creu, Sant Pere, Sant Isidre, Sant Magí, Santa Maria).
deacuerdo con todos los comentarios anteriores:
- Una nota de 10 a todo lo que sea dar calles del centro a los peatones y no a los coches.
- La chapuza que han hecho no se le puede llamar isla peatonal, ¿isla? pero si en un día pasan mas coches que por mi calle!! ¿peatonal? pero si cuando está la calle abierta no paran de pasar coches y camiones de carga/descarga! y cuando está cerrada no paran de pasar bicis a toda velocidad y motos que se saltan toda restricción! ¿alguien dice algo? pues no! como pasa con todo en esta maldita ciudad de incívicos y autoridades permisivas...una pena la verdad
En resumen: mi opinión es que los políticos deberían llenarse menos la boca con que han hecho algo para los peatones en el centro porque lo que han hecho es una chapuza donde pasan una barbaridad de coches cada semana, y lo que deberían hacer es precisamente eso "HACER" algo!!
Doncs a mi la illa de vianants m'agrada moltissim...
Si hi han rubinencs incivics que passen amb la música forta i altes velocitats a la nit... no és culpa de l'ajuntament, són ells que són uns maleducats.
El centre de Rubí ha pres vida... a l'hivern la gent hi passeja, a l'estiu, a la primavera i a la tardor...
Hi hauria la possibilitat d'estendre aquesta mesura a d'altres barris de la ciutat? o si més no aplicar-ho a aquells carrers que, per la configuració que tenen (absència d'aparcaments en els baixos, baixa intensitat de trànsit, cert teixit comercial, etc.) sigui factible d'instaurar una altra zona peatonal ben gestionada? O potser ens hem d'acontentar amb uns mínims tant mínims que acaba de ser un carrer transitable com diu el tercer anònim?
anònim de les 20:48 "Si hi han rubinencs incivics que passen amb la música forta i altes velocitats a la nit... no és culpa de l'ajuntament, són ells que són uns maleducats."
Ho sento però no estic d'acord. És RESPONSABILITAT de l'Ajuntament que hi hagi convivència i respecte entre els ciutadans de Rubí. Si algú va amb el cotxe amb la música molt forta, porta una moto que fa molt soroll, no recull la cagada del gos… és un maleducat com dius tu i ha de ser l'Ajuntament qui l'insti a no ser-ho.
Com? diria que una de les tasques de la policia local és aquesta i poden avisar, pendre'n nota, sancionar i, suposo que en casos extrems, immobilitzar el vehicle o detindre la persona.
Per altra banda, algú em pot explicar per què es necessita que el carrer major estigui obert al transit durant la nit?
ya no solo es que este abierto durante la noche, es que las pilonas esta bajadas durante el dia.
queremos una illa mas grand y sin autobuses.
¿os habeis fijado que los autobuses que pasan van medio vacios?
¿a que lumbreras del ayto. se le ha ocurrido hacer pasar los autobuses por en medio de la illa?
encima con el tubo de escape dirigido haca las personas que vamos paseando. esta persona seguro que es un enchufado de nuestra alcaldesa, porque capacidad, para ocupar este puesto, ha demostrado que no tiene ninguna.
Per començar, crec que és molt agosarat anomenar-la "illa de vianants" quan en realitat és un únic carrer que l'han fet peatonal. Per això, jo l'anomeno "carrer de vianants". Encara estem molt i molt lluny de les veritables illes de vianants com les que tenen a Terrassa, Sant Cugat, Granollers o Manresa només per citar alguns exemples de ciutats del nostre entorn. Si, si, ja sé que les comparacions son odioses, però hi ha coses evidents.
La decisió d'impulsar la "illa de vianants" ha estat tardana i s'està fent a passes molt i molt tímides encara. Realment s'està sent molt poc valent quan en realitat, la feina ja ens la han fet tants i tants municipis del nostre entorn. Només cal copiar-los el model i saber adreçar adeqüadament els inconvenients que ells s'han anat trobant. Que no estem inventant res de nou!!!
El que si és evident, és que el centre ha guanyat vida. Ara ja pots passejar parlant amb els teus, sense haver d'anar en fila india. Ets pots aturar a xerrar o mirar un aparador sense fer nosa als altres vianants. Apart de les nits, com alguns apunteu, qualsevol conversa ja no és interrompuda per les motos atronadores o els cotxes discoteca com abans. El centre comença a fer goig!. A nivell personal, els meus hàbits també han canviat. Tot i no viure a la zona del centre, gairebé no passa dia que no vagi a fer un tomb pel centre. Ara si que em convida a sortir!!. Moltes compres també les faig aprofitant el passeig pels comerços que em vaig trobant.
Alguns comerciants van posar el crit al cel, però em consta de manera directa, que en molts municipis dels que he parlat abans, els comerciant n'eren de reticents a vianalitzar els carrers argumentant descens de vendes i a dia d'avui, després de disfrutar-la uns quants anys, n'estan encantadíssims. Evidentment, sempre hi haurà alguna excepció.
Per fi, l'ajuntament ha trencat el gel. El que cal ara es que els comerciants també hi posin de la seva part. Tenim molts comerços "rancis", anticuats, poc atractius i que els cal una remodelació i adaptar-se als nostres dies. N'hi ha algunes botigues que no han canviat ni un pèl en molts i molts anys. Alguns viuen en l'etern inmobilisme. Cal renovar-se! ... o morir.
Per esdevenir una veritable illa peatonal, encara queda camí per recórrer. El tema del bus, per exemple, que fragmenta l'ús real de l'illa o les pilones metàl.liques que encara hi ha a banda i banda i al llarg de tot el carrer peatonal, que ara fan més nosa que res més. Extendre l'abast dels carrers peatonals i així passar de tenir un carrer peatonal a tenir una veritable illa peatonal,... De totes maneres, amb això últim cal lamentar la declaració d'intencions del equip de govern en no voler unir la plaça Catalunya amb la del Doctor Guardiet i fer finalment una remodelació aïllada. Ja hi tornem a ser!
Home...
hauriem de fer el carrer amb "llambordes" com les ciutats veïnes per aconseguir ques es digues illa de vianants??
Crec que a Terrassa, Sant Cugat i Sabadell els carrers peatonals són amb llambordes, tipus com el del carrer de la Creu... la inversió ha fer hauria de ser bastant gran i jo crec que a Rubí actualment hi han més coses que passen per davant.
Pels centres de Terrassa i Sant Cugat passen bastants cotxes durant el dia també, i a Terrassa durant el dia és fàcil veure camions (no cotxes, camions!!!) aparcats a la plaça vella, al costat de "La Catedral"
No estaria malament, no....
De fet les llambordes ja hi eren. Va ser en un moment del segle passat que es va decidir d'asfaltar-ho tot. Potser rascant el terra, tornen a aflorar les llambordes :-)
¿desde cuando una calle de una ciudad es de propiedad particular? lo pregunto porque a veces me da la sensación que las calles del centro son de los comercios y no de todos los habitantes de Rubi. ¿que acaso hemos de pedir permiso a los comercios de esas calles para que podamos hacerlas peatonales para todos los Rubineneses? ridículo! se ha de hacer lo mejor para una ciudad y no lo mejor para 4 vecinos. Pero que esperais de una calle peatonal (que no e speatonal porque pasan cientos de coches cada dia) que tiene una gasolinera...aqui siempre hay favoritismos y este es un ejemplo: los coches han de pasar sí o sí por el centro de rubí porque sino la gasolinera solo servirá para cargar los zipos de los fumadores.
No veig que ara els comerciants es queixin gaire. Una manera de veure l'èxit de l'illa de vianants és comparar els preus de lloguer i de venda dels locals comercials abans i després de la instaurar la pseudo-illa. Si han pujat, senyal que han incrementat vendes i hi ha demanda per part d'altres comerços per instal·lar-s'hi.
El que sí trobo un encert és aquells comerços que no tanquen al migdia, i més ara que molta gent fa horari intensiu. Quan surts de l'estació aprofites per fer les compres i te'n despreocupes per la resta de la tarda, i a més no fas cues!!
Per la resta de coses totalment d'acord amb la majoria dels posts, considero que els dèficits plantejats són de manca de gestió. COm pot ser que en un any no s'hagin solucionat les incidències i encara es parli de període de prova, etc.? A qualsevol empresa privada el responsable faria temps que estaria al carrer...
Estic d'acord amb tots en quant a les millores que s'han de fer, però prefereixo el que hi ha ara a com estava abans...crec que s'han posat nous comerços i més val que els altres es posin les piles perque crec que ja és hora de que franquicies i bones botigues apostin per Rubí i tinguem un veritable centre com Deu mana!
Esperem que poc a poc les millores es vagin complint tal i com deia l'Ares Tubau en una entrevista que li van fer a un diari...
acabo de venir de pasear por el carrer major, está a tope, lo unico que molesta son los autobuses que no paran de pasar, me he ido fijando y todos vacios 6 u ocho personas lo maximo.
Us informo que la web de l'ajuntament, a la secció de Mobilitat i transports, ja han incorporat la informació referent als enllaços i horaris de les línies de bus interurbà, tal i com es reclamava fa uns dies
Faltarien altres qüestions que s'han anat plantejant al llarg d'aquests dies (tarifes dels taxi, coordinació horària bus-RENFE, etc.), però ja és un primer pas...
Si que és veritat, tal i com apunta l'anòmin penúltim, sovint observo com els busos van força buits. Depèn de l'hora i de la zona.
A moltes ciutats del món s'utilitza servei de minibusos en hores o zones de poca ocupació. A més, aquests busos sóm molt més àgils per maniobrar en els cascs antics de les ciutats.
I es que a dia d'avui arribem al contrasentit que per transportar 6 persones (uns 420 Kg) estem necessitant 10 Tones (10.000 Kg) de ferralla per moure'ls.
I respecte al tema de la benzinera del centre, si que és cert que si aquesta queda embeguda a l'illa de vianants deixa de tenir raó d'existir. M'imagino que els seus propietaris deuen ser dels que més en contra estan de l'illa. El tema es delicat per ells.
segun tengo entendido, los icv cuando gobernaban ,les ampliaron el permiso y les permitieron hacer la restauracion, si en ese moemnto no lo hubieran permitido ya no tendriamos la gasolinera en medio del pueblo, y creo que les qudan unos cuanto años.¿cuando llegara a rubi un gobierno con vision de futro y con ganas de hacer cosas por los ciudadanos?
La illa és per la ciutat i crec, si no m'equivoco que està promoguda per la regidoria de comerç... per potenciar-lo, llavors es perquè els ciutadans vagin per la illa i per potenciar el comerç de Rubí, que si ens ho mirem bé la majoria que regenten aquests comerços també són ciutadans de Rubí.
Pel que fa la benzinera, crec que és el primer comerç opositor a la illa de vianants. És un risc tenir una benzinera en el centre del poble. Us imagineu que algun dia hi ha algun incendi en alguna casa del voltant? o a la mateixa benzinera? Jo no em vull ni imaginar que podria passar.
BENZINERA FORA DEL POBLE JA!
Ens preguntes que què ens sembla la illa de vianants un any després de posar-se en marxa. Doncs en general, jo em ratifico en el què ja vaig dir públicament fa un any: gràcies a les mesures (més tímides) que s'havien anat provant a la zona en anys anteriors, i gràcies al canvi de mentalitat de la ciutadania sobre la mobilitat a les ciutats, fer de vianants el carrer major era necessari i inevitable. I sobre això hi havia (i crec que hi ha) un consens gairebé de tothom. I com ja vaig dir també fa un any, cal reconèixer a l'equip de govern actual la valentia de posar en marxa la mesura.
Però ja ho sospitàvem aleshores i crec que s'ha anat confirmant en aquest any: ho van posar en marxa precipitadament, sense partida pressupostària, sense estudi de mobilitat, sense la preparació pertinent. I això ha fet que la gestió de l'illa (o carrer) de vianants no hagi estat la idònia. Mesos esperant les pilones, després problemes amb el sistema, poc control dels conductors incívics que es colen, canvis de sentits, horaris i límits de l'illa, poca i tardana senyalització... i el tema del bus.
ÉS clar que tot no es pot preveure, i que és bo que quan es detecta un problema es resolgui, fent els canvis que calgui... però tants!! ESpero que sigui cosa només del primer any, i que el segon funcioni tot millor. I que el tercer (si no abans) poguem estar parlant de fer-la créixer.
El què està clar (i també ho deia fa un any) és que l'illa funciona i funcionarà gràcies a la ciutadania que, en general, l'ha pres en positiu, i com una oportunitat per fer-se seu el carrer.
es cierto que el psc ha hecho una chapuza pero al menos ha hecho algo ¿porque icv no apostó por un centro peatonal? es muy fácil criticar lo malo que hay ahora (aunque no me extraña porque vaya chapuza han hecho...) pero al menos han hecho algo que NADIE nunca se había atrevido a hacer. Creo que cuando un partido supuestamente "verde y ecologista" como creo que os gusta llamaros manda y deja una ciudad sin centro peatonal, con la gasolinera en pleno centro (vease el peligro si por ejemplo el coche que se incendió en pintor coello con cervantes se hubiera incendiado al lado de la gasolinera, pues en vez de una finca quemada como hay ahora quizá habrían varios muertos), con mas cemento que verde, con aceras estrechas estrechas pero estrechas señor! y etc etc etc ¿como puede ahora recriminar siquiera "algo" al gobierno actual por pequeño que sea?
me olvidaba. Respecto a los comercios de Rubi del centro si se quejan de calle peatonal creo que demuestran el tipo de comercio que son: un comercio arcaico, comodo, aposentado y sin ganas ni espíritu de cambio y mejora. Sino no me explico como puede ser que si con dinero público de TODOS les hacen las calles de sus tiendas peatonales se puedan quejar...MILES Y MILES de comercios de todas partes desearían que sus ayuntamientos hicieran las calles de sus tiendas peatonales, así que si no les gusta es muy sencillo sólo tienen que cerrar la tienda y abrirla en una calle estrecha, llena de coches, sin luz, sin ambiente de gente a ninguna hora, etc que es todo lo contrario que a día de hoy tienen con la apuesta del ayuntamiento.
Per cert.. avui un cotxe, al voltant de les 10:30 del matí ha impactat amb una pilota a l'alçada de la benzinera. Sembla que l'impacte s'ha produït quan la pilota s'aixecava per tancar la illa.
La pilota ha impactat amb el càrter del cotxe tot vessant l'oli del mateix pel damunt de l'asfalt.
Vigileu si hi passeu! No rellisquessiu...
Buff!!
quin greu que em sap... ;-)
si la illa estuviera siempre cerrado no habria pasado eso.
cierre de la illa las 24h. YA Y FUERA LOS AUTOBUSES
La illa és una aposta del'equip de govern de l'ajuntament, però principalment del Grup Municipal d'ERC impulsors també de la Rambla del Ferrocarril...
ho dic perquè quan les coses surten bé tothom es posa medalles. Però, tot i no ser votant d'esquerra, se'ls ha de felicitar.
cierto es, gracias erc
Publica un comentari a l'entrada